مفاهیم کاربردی رنگ ها

مفاهیم کاربردی رنگ ها

 قرمز

(محرک، مهیج، شاداب، شهوانی)

 غده هیپوفیز با دیدن رنگ قرمز، فعال می‌شود.

 

قرمز

 

 یک پیام شیمیایی به غده فوق کلیوی می‌رسد و هورمون آدرنالین را ترشح می‌کند. این هورمون، سیستم شیمیایی بدن شما را تغییر می‌دهد و سبب می‌شود به‌سرعت نفس بکشید که این کار فشارخون، ضربان قلب، و جریان آدرنالین را افزایش می‌دهد و باعث واکنش تحریکی پوست می‌شود. این واکنش‌ها روانی هستند و ما کنترلی روی این تأثیرات نداریم. درنتیجه، رنگ قرمز همواره در ذهن آدمی به‌مثابه حالت هیجانی و انرژی بخشی مضاعف نقش می‌بندد.

 تُن‌های گرم تحت عنوان رنگ‌های مهیج شناخته می‌شوند و دراین‌بین رنگ قرمز بالاترین آستانه هیجان را در انسان ایجاد می‌کند. این رنگ، از لباس‌خواب گرفته تا ماشین‌های ورزشی و غذا، اشتهای آدمی را تحریک می‌کند. این واقعیت دارد که قرمز واقعاً می‌تواند ما را روشن کند در چاپ یا در فروشگاه‌ها، رنگ قرمز به‌صورت مجازی غیرقابل‌انکار است. چون ماهیتی پرخاشجو، جذب‌کننده توجه، و فعال دارد.

 بر مبنای تحقیقات انجمن لغات و بخش مطالعاتیِ واکنش خریداران و مصرف‌کنندگان، قرمز را به‌عنوان رنگ شهوانی، محرک و مهیج، و زنده می‌دانند، همچنین به‌عنوان شهوانی ترین رنگ‌ها و ایجاد کننده وسوسه در محلهای خرید است.

 هر طرحی که با قرمز ایجاد شود، به یک شخصیت قرمز می‌رسد. کسی که یک ماشین اسپرت قرمز می‌خرد بر این باور است که وی به شکلی سحرآمیز به انسانی هیجان‌زده، سرزنده، و جسور تبدیل خواهد شد.

 مدارک آماری حاکی از این است که ماشین‌های قرمز جریمه‌های بیشتری دریافت می‌کنند که شرط آن این است که ماشین واقعاً به رنگ قرمز باشد و نه به رنگ‌هایی مانند زرد گرم، گوجه‌فرنگی، آبی یا قرمز سرد بورگاندی. بر طبق مدارک نیز یک پلیس تیزبین در اتوبان آستانه تحریک بالایی به رنگ قرمز از خود نشان می‌دهد.

 هنگامی‌که درجه رنگ قرمز رو به سایه‌های شرابی رنگ تیره می‌رود، هنوز هم هیجان ذاتی خود را نسبت‌به آن‌چه در ابتدا بوده حفظ می‌کند، اما بیشتر تحت تأثیر رنگ دیگری قرار دارد. مصرف‌کننده به این رنگ‌های شرابی به‌عنوان رنگی قوی و گران واکنش نشان می‌دهد، و سایه­ی رنگ را نیز کامل، شاداب و زیباتر از یک رنگ قرمز روشن می‌بیند. بنابراین شرابی انتخاب خوبی برای محصولات گران‌قیمت مانند اتومبیل خواهد بود.

 صورتی

 (خوشحال، مطبوع، سرزنده، خیالی، جوان)

 صورتی منوط به ارزش و شدت آن، تغییرات روحی متنوعی را ایجاد می‌کند.

 

pink

 

 صورتی­های روشن، شک برانگیز یا گرمند و همان انرژی بالا و روحِ رنگیِ مادرِ اصلیِ رنگ، یعنی قرمز را القا می‌کنند. آن‌ها به‌عنوان رنگ‌های انرژی‌زا، جوان، و ایجادکننده­ی حسی از حرکت و بکر بودن احساس می‌شوند. آن‌ها جالب و مهیج هستند اما استفاده از آن‌ها در قیاس با رنگ قرمز خطرناک‌تر است. بدلیل این‌که بسیار زودگذر به‌نظر می‌آیند و به اندازه‌ای قرمز دوام ندارند. بهترین استفاده از این رنگ‌های روشن برای محصولات ارزان‌تر رایج مانند اسباب‌بازی (مانند عروسک‌ها) و کالاهای پلاستیکی جدید است. مراقب صورتی­های به رنگ آدامس بادکنکی باشید چون بسیار مصنوعی به‌نظر می‌رسند. آن‌ها بیش‌از آن‌که بیانگر محصولی گران باشند، حالت کهنگی را ایجاد می‌کنند. صورتی­های پرطراوت و شهوانی در صنایع آرایشی پرطرفدارند، همچنین آن‌ها هنگامی‌که خیلی گرم هستند توجه بیشتری را در محل‌های فروش جلب می‌کند که هدفشان نیز همین است. صورتیِ قرمزِ ارغوانی و فوکسیه(رنگ صورتی گل­آویز) چیزی که به سمت قرمز یا ارغوانی تمایل دارند، هر چه بیشتر رشد کند به‌مراتب بیشتر به چشم می‌آیند. چون هر دوی آن‌ها حالتی حسی و تأثیرگذار دارند.

 صورتی­های روشن‌تر و کم اشباع به رنگ قرمز آبکی­تری درمی‌آیند و نمی‌توانند با تمام وجود در چشم جلوه کنند بنابراین حذف می‌شوند. ازاین‌رو تمام شهوانیت خام رنگ قرمز از بین می‌رود و آن‌چه باقی می‌ماند رمانتیسم محض است، با وجودی که تمایل مردان به رنگ صورتی نسبت‌به گذشته کم‌تر شده‌است ولی هنوز به‌عنوان رنگی لطیف و زنانه شناخته می‌شود. البته دراین‌بین صورتی خاکی کمی احساسی تر به‌نظر می‌رسد.

 صورتی حتی پیش‌از این‌که با زبان احساس شود به‌عنوان رنگی با طعم شیرین و خوش‌بو شناخته شده‌است.

 محصولاتی مانند مواد غذایی و نوشیدنی، آرایشی، عطرها، و کالاهای شوینده که طعم و بوی شیرین دارند بیشتر به استفاده از رنگ صورتی روشن تا نیمه‌روشن توصیه می‌شوند. صورتی و قرمز به‌عنوان رنگ‌های سالم و خوش‌بینانه شناخته می‌شوند ( مثلاً این جمله را به یاد بیاورید که دنیا را از ورای عینک قرمز ببینید) . صورتی می‌تواند روی هر رنگ دیگر بیانگر گرمای دل‌چسب باشد و در حقیقت باعث می‌شود آن رنگ سالم‌تر به‌نظر آید. رنگ صورتی برای استفاده در محصولات بهداشتی و سلامتی، آرامش، و سالن‌های تسکین اعصاب و تناسب اندام، یا بسته‌بندی هر محصولی که به این فضاها مرتبط‌اند، بسیار عالی است.

 نارنجی

(گیرا، پرانرژی، صمیمی، پر مزه، سرحال)

 نارنجی در بین رنگ‌ها از لحاظ دما، گرم‌ترین رنگ است.

 

orange

 

 نارنجی رنگی مهیج است که همواره تداعی کننده برگ‌های پاییزی و شعاع پرتوهای خورشید، رنگی درخشان و حیاتی است. این رنگ در شدیدترین حالت درخشندگی خود، به‌عنوان رنگی که نباید زیاد جدّی گرفت، احساس می‌شود این نکته عجیب و دراماتیک معمولاً در شخصیت‌های برون‌گرا قابل‌مشاهده است. این رنگ بیشتر به‌عنوان رنگی بازیگوش، اجتماعی، شاد و کودکانه است که بچه‌های سنین 3 ‌تا ۶ سال تمایل بیشتری به آن دارند. در ضمن برای نوجوانان نیز بکار می رود. نارنجی دارای مقداری قرمز دِرام است که با مقداری از رنگ زرد بشاش آمیخته شده‌است.

 نارنجی برای استفاده در اسباب‌بازی‌ها، بازی‌ها، پلاستیک‌های ارزان، و هر محصول جدید برای جوانان و گروه‌های سنی که فکر می‌کنند جوانند، جذاب خواهد بود. در کاربردهای گرافیکی، می‌تواند القاکننده نوعی حالت کمدی، کارتونی، و گیجی باشد که انتخاب خوبی برای بیان پیام‌های جدّی نیست.

 مهم‌ترین تعامل منفی برای استفاده از نور فلورسنت نارنجی، پُرزرق‌وبرق بودن آنست. در شدت‌های نئونی، رنگ تنفرآمیزی است اما نارنجی روشن مزایای مختص به خود را دارد چون به‌طور گسترده در مراکز خرید به چشم می‌خورد.

 همه تُن‌های نارنجی پرزرق‌وبرق یا بی‌ارزش نیستند و این عقیده مدت‌هاست که کهنه شده‌است. نارنجی جلوه‌گر گرما و حیات است و در واقع خود را در موضوعات و زمینه‌های اخلاقی خوب نشان می‌دهد. مخصوصاً در جایی‌که محصول یا تِم آن از یک فرهنگ معین مانند سالسای مکزیکی (قرمز و نارنجی) یا ادویه‌جات کاری هندی سخن می‌گوید.

 نارنجی مانند زرد و قرمز، بیشتر برای نشان‌دادن اثرات سنجش پذیر در سیستم عصبی خودکار بکار می‌رود که اشتهای آدمی را تحریک می‌کند. نارنجی به شکل عجیبی با رایحه شیرین میوه‌جات ارتباط دارد ازاین‌رو این نام را به یدک می‌کشد. رستوران‌های فست فود بود از رنگ‌های گرم مانند قرمز، زرد و به‌ویژه نارنجی در جهت ایجاد جاذبه برای افزایش اشتهای مشتریان استفاده می‌کنند. این مراکز تهیه غذا امروزه در اطراف ما بیشتر دیده می‌شوند و با رنگ‌هایی که با محیط آمیخته‌اند، مزین شده‌اند، اما رنگ‌های برانگیزاننده­ای اشتها که در خیابان‌ها باعث تحریک ما می‌گردند، عموماً در رنگ نارنجی، زرد و قرمز خلاصه می‌شوند.

 تحقیقات نشان می‌دهد که سایه‌های روشن‌تر نارنجی مانند هلویی، زرد آلوی، مرجانی، و هندوانه‌ای ازجمله رنگ‌های ارتباطی بسیار محبوب هستند. این سایه‌های نرم‌تر برای چشم‌های تیزبین خوشایند و برای نشان‌دادن خود در سطح بالا و رونق بازار مفیدند آن‌ها رنگ‌های تربیت‌شده، ملموس، و قابل‌دسترسی هستند که درست مانند جذابیت پوست مخملی هلو، مردم را اغوا می‌کند تا آن را در دست بگیرند و لمس و مزه کنند.

 تُن‌های هلویی برای استفاده در محصولات بهداشتی و سلامتی، سالن‌های غذاخوری، بسته‌بندی غذاها بسیار عالی هستند بدلیل این‌که اشتها را به شکلی زیرکانه تحریک می‌کنند و همیشه بیانگر خوش‌مزگی هستند. تُن‌های قرمز، هلویی نیز نشان‌دهنده حالات مرتبط با سلامت هستند و رنگی فریبنده­اند. به‌همین دلیل برای استفاده در سالن‌های زیبایی و آرایشی، و بسته‌بندی محصولات زیبا بیشتر توصیه می‌شوند.

 زرد

 (اخطار، روشن، بشاش، درخشان)

 در هر جامعه‌ای، رنگ زرد با شکوه و جلال و گرمای خورشید در توازن است.

 

yellow

 

 رنگ زرد گرما، نور، و طلوع خورشید را تداعی می‌کند و رنگی است که با تخیل، روشنگری، و سوزانندگی خورشید شناخته می‌شود. در روشن‌ترین نوع خود، مصرف‌کنندگان زرد را به‌عنوان رنگی بشاش، جا افتاده، و نرم برای لمس کردن می‌شناسند. زردهای داوودی روشن به‌مثابه سرزندگی هستند هرچند در مقایسه با زردهای کم‌رنگ‌تر بیشتر به‌عنوان رنگ انرژیک و جذب‌کننده نگاه در نظر گرفته می‌شوند. این رنگ مهم‌ترین رنگ برای مراکز خرید است بدلیل این‌که چشم انعکاس رنگ زرد را قبل‌از توجه به هر رنگ دیگر می‌بیند. علی‌رغم دیگر رنگ مایه‌ها که به اشباع وابسته‌اند، زرد هرچه غلیظ‌تر شود، روشن‌تر می‌شود.

 سایه‌های زرد که می‌توانند بیانگر خوش‌مزگی خوردنی‌ها از قبیل خام، موز، یا کاسترد باشند، قابلیت استفاده‌ی بسیار خوبی را در رستوران‌ها، محصولات غذایی، اتاق‌های غذاخوری، یا طرح‌های بالای میز غذاخوری دارند. زرد لیمویی نیز رنگ شادی است که بیانگر شیرینی‌هایی مانند طعم مرکبات است، اما نسبت‌به زردِ کرمی فریبنده­تر است.

 برای مصرف‌کننده آمریکایی، زرد‌هایی که بیشتر ارجح هستند عبارت‌اند از کرمی و یا هر زردِ گرم یا خورشیدی. درحالی‌که زردهای سبز طرف‌دار کمتری دارند. بااین‌حال همه سایه‌های مربوط به زرد، در فرهنگ آسیا مقبول­اند. هر چه این رنگ به سمت سبز گرایش دارد، بیشتر بیانگر ترش مزگی و طعم‌های اسیدی است.

 از همه ترکیبات رنگی موجود در طبیعت، زرد و سیاه غیر قابل انکار در این رنگ‌ها هستند بدلیل ارتباط کهن این رنگ با حیوانات شکارچی و رنگ حیوانات نیش‌دار و غیر از زبان این رنگ می‌توان گفت بهتر است به من توجه کنید. به‌همین دلیل، ترکیبی عالی برای نشان و بسته‌بندی محصولاتی است که باید در قفسه فروشگاه‌ها خودنمایی کنند البته پیام آن صادق است و مانند صدای انفجار در کلمه پاور فول است. اینو رنگ سمبل مناسبی برای محصولات سنگین بادوام نیز هست. ترکیبی از قدرت رنگی سیاه و سرزندگی زرد، درنهایت باعث ایجاد ترکیبی ایده‌آل برای مشتری می‌شود.

 قهوه‌ای

 (باشکوه، پایدار، روستایی)

 رنگی است که کاملاً تداعی کننده­ی رنگ زمین با خانه و اجاق آن، و جوهره­ی اصلی از پایداری است.

 

brown

 

 از نظر تاریخی، رنگ قهوه‌ای در دوره‌های پیش هوشیاری بدلیل ماندگاری اصلیش دوباره زنده شده‌است. قهوه‌ای بیش‌از هر رنگ دیگر باید برحسب کاربرد، بافت، و زمینه مورد تفکر قرار گیرد. تُن‌های متفاوت از آجری، قهوه‌ای، برنزی، خاکی، و سفالی به‌عنوان ریشه‌دارترین، هوشیارانه­ترین، و استوارترین سایه‌های رنگی­اند به دلیل اینکه آن‌ها به شکل اجتناب‌ناپذیری تداعی کننده­ی زمین هستند. عموماً رنگ زمین یک واکنش مثبت را بر می‌انگیزد. بااین‌حال، برخی از مصرف­کنندگان رنگ قهوه‌ای را به کثیفی و آلودگی مرتبط می‌دانند و به آن به عنوان رنگی که در صنایع مد بحث برانگیز باشد نمی‌نگرند.

 اخیراً رنگ قهوه‌ای توجه و احترام بیشتری را به خود جلب کرده‌است که بخش بزرگی از آن ناشی از خوش‌نامی قهوه‌ی معروف اسپرسو و یا رنگ براق روی چرم قهوه‌ای هم در دنیا مد و هم در دنیای طراحی است.

 در صنایع مبلمان خانگی، این رنگ همیشه بسیار قابل پذیرش است که بدلیل ارتباط سنتی آن با پایداری زمین است. اشخاص در یک فضای قهوه‌ای‌رنگ احساس امنیت می‌کنند که به واسطه واکنش نقش گرفته در ذهن آدمی است. این احساس حکمتش به دوران غارنشینی برمی‌گردد. غار تنها جایی بوده که وی را از هجوم حیوانات وحشی در امان نگه‌داشته است زمانی تصور بر این بود که قهوه‌ای با زمینه زرد فاقد ارزش است و تنها باید برای موارد بی‌اهمیت و کالاهای سودجویانه  استفاده شود. امروز دیگر این‌گونه نیست، چون رنگ‌های روستایی (سفالین) به شکل موفقیت‌آمیز در بسیاری از زمینه‌ها با سطح بالا ترکیب می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. از نظر زمینی و خاکی، رنگ قهوه‌ای برای سالیان متمادی  در صنایع غذایی جا افتاده است. واکنش آنی به نان‌های قهوه‌ای، جو قهوه‌ای، و غلات این است که آن‌ها سالم و بی‌خطر هستند. همچنین قهوه‌ای نماد خوشمزه‌ترین و سوسه کننده­ترین خوراکی دل‌پذیر، یعنی شکلات، است. خواه سالم و خام باشد یا خوش‌مزه و مضر، بااین‌حال قهوه­ای شاخصی برای طعم‌های خوش‌مزه است، و برای محصولاتی که مرتبط به مواد غذایی یا محیط‌هایی که غذا ارائه می‌کنند، بسیار مناسب است.  

آبی  

(قابل‌اطمینان، خنک، آرام، استوار، آرامش)

چون این رنگ به‌شدت با آسمان و آب در ارتباط است، از این‌رو به‌عنوان نمادی از ثبات در زندگی تداعی می‌شود.

 

blue

 

 اقیانوس هرگز ناپدید نمی‌شود و آسمان هیچ‌گاه نمی‌افتد، ازاین‌رو آبی به‌عنوان رنگ قابل اعتماد، مورد اطمینان، و دارای تعهد شناخته شده‌است. آبی از اعتقاد و اطمینان  الهام می‌گیرد و از این‌رو از آن برای طراحی وب‌سایت ها، بسته‌بندی، بارکد ها، و جاهایی که پیام‌های مهم دارن، استفاده می‌شود به یاد داشته باشید که چه اندازه از بانک‌ها یا موسسات  مالی از این رنگ به‌عنوان پس زمینه در تبلیغات و تزیینات استفاده می‌کنند این رنگ همچنین رنگ آرام‌بخش است. در یک محیط آبی‌رنگ، ما احساس آرامش می‌کنیم.  انسان‌ها هنگامی‌که آب رامی­بینند احساس تسکین و تجدید قوا می‌کنند و مدارکی دال  بر این وجود دارد که وقتی آبی به خط دید ما وارد می‌شود، مغز  سیگنال­های شیمیایی را ارسال می‌کند که  آرام­بخش هستند. به‌همین دلیل، بسیاری از  بیمارستانها   هم اینک از رنگ آبی در بخش‌های جراحی، پرستاری، و دیوارهای اتاق عمل استفاده می‌کنند. آبی انتخاب مناسبی برای محیط‌هایی است که نیاز به تمرکز وجود دارد یا برای محصولاتی که مردم را به آرامش دعوت می‌کنند، ایده‌آل است.

هر اندازه که رنگی را تاریک کنید آن را به سمت منبع سیاهی که دارای رنگ مایه­ی  قوی است سوق می‌دهید. آبی دریایی تیره در بین همه­ی انواع رنگ آبی جدی‌تر و قدرت‌مندتر است، و به‌همین دلیل است که از آن برای لباس‌های افراد پلیس خلبان‌ها استفاده می‌شود. نفوذ و اعتبار آن در بخش‌های بازرگانی بی‌نظیر است. تمرکز و وفور رنگ سیاه می‌توان ناخوشایند باشد. اما رنگ آبی تیره دوستانه و قابل نزدیک شدن است.

بهتر است در  این‌جا این تفکر را که همه رنگ‌های آبی متین و آرام هستم کنار بگذاریم. آبی­های درخشان بُعد کلی جدید را به این خانواده­ی رنگی اضافه میکنند و آبی الکتریک، رنگ جالب‌توجه، پویا، و نمایشی است.  رنگ آبی صدفی (گل تفلون) گرم‌ترین و بازیگوش­ترین رنگ آبی است که پس زمینه ارغوانی دارد و انرژی رنگ قرمز را در تصوّر به‌همراه می‌آورد. در دید مصرف‌کننده، رنگ آبی مایل به خاکستری رنگی غنی، ناب و از نظر ارزشی در سطح بالایی قرار دارد. آن‌ها رنگی خوشایند در چشم هستند و با بسیاری از رنگ‌های دیگر به‌خوبی ترکیب می‌شوند. این رنگ، یکی از رنگ‌هایی است که هم برای زنان و هم برای مردان خوشایند است چون  ویژگی جنسیتی کمتری دارد. از دیرباز، رنگ آبی به‌طور گسترده برای بسته‌بندی غذا استفاده نشده است به­دلیل این‌که انسان از همان زمان به رنگ‌هایی که به کار برد­نشان در غذا نامانوس بوده، علاقه‌ای نداشته است. یک سیر یا استیک  آبی بی‌اندازه تهوع  آور اسب و انسان به دیدن آن‌ها عادت ندارد.

آبی به‌طور موفقیت‌آمیز در بسته‌بندی و یا ظروف نگه‌دارنده مایعاتی مانند آب معدنی بکار رفته است بدلیل این‌که با آب تمیز ارتباط خاصی دارد. در  سال­های اخیر طراحان جدید محصولات غذایی از رنگ آبی در محصولاتی مانند چیپس، ذرت آبی و آب‌نبات‌ها بدلیل نامانوس بودنشان بهوفور استفاده کرده‌اند. معمولاً کودکان از رنگ‌های غیرمعمول در غذاها خوش‌شان می‌آید چون تجربه زیادی مانند بزرگ‌ترها در ذهنشان ندارند. 

سبز

(شفا دهنده، نیروبخش، بانشاط، سرشت، آرام‌بخش) 

در بین همه­ی رنگ‌ها در طیف رنگی، سبز بیشترین گزینه را برای انتخاب به شما می‌دهد.

 

green

 

سبزهای آبی کیفیت‌های بالایی از دو رنگ مادر (آبی و سبز) ارائه می‌کنند. آبی و سبز همیشه واکنش‌های خوشایند را در پی دارد. با وجود آن‌ها به‌نظر رنگ‌های تمیز و خنک می‌آیند، به‌خصوص هنگام ترکیب با رنگ سفید، اما گرمایی خوشایندی به‌عنوان یک جزء پنهان در رنگ‌های سبز-آبی در دماهای بالا در مناطق استوایی وجود دارد. سبز-آبی‌ها مخصوصاً برای بسته‌بندی یا رنگ‌های واقعی محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب هستند. همچنین آن‌ها تأثیر آرام‌بخش دارند و با هر پوسته رنگی خود را تطبیق می‌دهند. 

تحقیقات انجمن لغت نشان می‌دهند که از اکثر افراد تِم‌های سبز را با طبیعت ارتباط می‌دهد. استفاده از طبیعت به‌عنوان منبع الهام، تفکری از هزاران شاخه و برگ سبز را ایجاب می‌کند که تشکیل پس‌زمینه‌ای با گل‌ها  و گیاها را می‌دهد. این سبزها هیچ تضادی با قرمزهای رز، گل آفتاب‌گردان، ارغوانی، گل استکانی آبی‌رنگ، یا گل همیشه بهار ندارند. در هر بخش از طراحی و ترکیبات رنگی، سبز می‌تواند بیشتر از همه رنگ‌ها دیگر به‌عنوان رنگ خنثی استفاده شود .

بدلیل ارتباط آن با طبیعت و شاخ و برگ درختان، اکثر مصرف‌کنندگان به سبز نعنایی به‌عنوان نشانی از تازگی و طراوت نگاه می‌کنند. سبزهای روشن با چمن ارتباط دارند.  سبزهای زمردین بسیار چشم­نوازند درحالی‌که سبزهای پررنگ به‌عنوان نمادی از کاج‌های بلند هستند و با رایحه‌های نشاط بخش و سکوت جنگل در ارتباطند.

سبزهای تیره همچنین با پول و شان اجتماعی شناخته می‌شوند. در حضور این رنگ مردم احساس امنیت و آرامش می‌کنند. همان‌گونه که آبی با حس اعتماد و اطمینان آمیخته است، سبز های تیره‌تر رنگ‌های بسیار مناسبی هستند برای تبلیغات بانکی، انستیتوهای قرض‌الحسنه، یا دیگر مشاغلی که دارای شاخصه­ی شان اجتماعی و امنیت هستند.

سبزهای زرد بهترین نقش مایه‌های مربوط به باغبانی و گل‌ها هستند به‌طوری‌که به میزان زیادی در بطن همین موضوعات وجود دارند. بااین‌حال، تُن‌های روشن سبز-زرد غالباً با تهوع و بیماری‌های مرتبط با آن در ارتباطند. آن‌ها برای مراکز بهداشتی، غذاخوری­ها، قایق، هواپیما، و یا در محصولاتی که در این محیط­ها استفاده می‌شوند، بکار نمی‌رود. بچه‌ها و نوجوانان اساساً سبزه‌های زرد جیغ­گونه را دوست دارند چون بزرگ‌ترها از آن‌ها متنفرند. سبز­ زرد نظامی رنگ تجاری ویژه‌ای در دنیای مد است که در آینده نیز از آن استفاده خواهد شد. این رنگ، رنگ قابل‌توجه است و یک نقشمایه از آن چشم را خیره می‌سازد. هنگامی‌که این رنگ در پس‌زمینه استفاده می‌شود بسیار مطلوب است و  هیچ چیز مانند یک هات داگ زرد سبز، موی زرد و سبز و یک لب سبز و زرد چشم را به خود متوجه نمی‌کند.

زیتونی رنگی است که تا مادامی که با یک رنگ جالب ترکیب نشده‌است، خود را نشان نمی‌دهد. پس از ترکیب، در چشم یک خریدار بیشتر به‌نظر خواهد آمد شما فقط کافی است که آن را زیتونی یا آووکادو خطاب نکنید، بدلیل این‌که مشتری از آن اجتناب می‌کند چون وی را به یاد دریایی از فرش‌هایی به رنگ آووکادو در دهه شصت و هفتاد می‌اندازد، فقط کافی است به آن نامی رمانتیک دهید، مانند سبز خزه‌ای.

بهترین رنگ‌های سبز برای استفاده در غذا یا اطراف آن می‌توان نوعی سبز سبزیجاتی مانند اسفناج، کاهو، یا کلم بروکلی باشد. ما به این مایه از سبزها در غذا عادت داریم ازاین‌رو آن‌ها ناراحت‌کننده نیستند (به  شرطی که از کلم بروکلی متنفر نباشیم). این تُن­های گیاهی برای رستوران‌ها، غذا­خوری‌ها، یا در بسته‌بندی غذاهایی که به غذای سلامت معروفند، مناسب خواهد بود. سبزهای کف دریا نیز برای خریداران شناخته‌شده هستند. آن‌ها رنگ‌های غیر هجومی هستند و دارای اثر آرام‌بخش و تسلی‌دهنده هستند. 

ارغوانی

(برازنده، نفسانی، پادشاهی، اسرارآمیز)

 رنگی شکوهمند و درعین‌حال پیچیده است، و برای موارد خلاقانه و نامتعارف بکار می‌رود.

 

purple

 

دارای مفاهیم بسیاری است که بستگی به پیش زمینه‌های فردی و فرهنگی  بیننده، از متفکرانه گرفته تا شاهانه، دارد.

اما ارغوانی رنگی معماگونه است. هم جنبه روحانی دارد و هم شهوانی. آمیزه‌ای از هیجان و شهوانیتِ رنگ قرمز و  آرامش رنگ آبی را دارد که اکثراً در تضاد نیروهایی است که باید مراقب آن‌ها باشیم یا با دقت با آن‌ها برخورد کنیم. این رنگ کم‌تر در بسته‌بندی، فروشگاه‌ها، و همچنین به‌عنوان آرم یا نشان بکار می‌رود. وجود رنگ قرمز در آن بسیار جلب توجه می‌کند درحالی‌که ترکیب آن با آبی رنگی را ایجاد می‌کند که نسبت‌به رنگ قرمز دارای کنترل بیشتری است. با در نظر گرفتن تُن زیرین، ارغوانی متمایل به قرمز می‌توان جایگزین خوبی برای قرمز، یا ارغوانی متمایل به آبی برای آبی باشد. البته درصورتی‌که قرمز و آبی قابل‌پیش‌بینی باشد.

در شدت­های بالای خود،  رنگی است که اکثراً با  معنویت عصر جدید در ارتباط است. دارای کیفیتی آینده‌نگر است که برای محصولاتی که با جدید بودن در ارتبا‌ند جوابگوی خوبی خواهد بود چون شکستن مرزهای تکنولوژی را تداعی می‌کند و دارای اختلافاتی در تُن‌های زمینه است که این تُن­ها باهنر و یگانگی در ارتباطند.

همان‌طوری‌که از نامش مشخص است، ارغوانی تیره‌تر بیشتر به‌عنوان رنگی شاهانه و باعظمت  نگریسته می‌شود و از این رو ارزش کالاهایی به این رنگ بسیار بیشتر از سایر رنگ‌هاست. این مورد رامی­توان بویژه در بازارهای اروپا یا برای افرادی دارای فرهنگ اروپایی یا حساس مشاهده کرد. وجود تُن زیرین خاکستری می‌تواند منجر به پیچیدگی شود و لطافت مضاعفی را به رنگ ارغوانی ببخشد. همان‌طوری که صورتی نسخه‌ای کم‌رنگ از قرمز است، بنفش کم‌رنگ هم نیمه­ی نرم­تر ارغوانی است. در این طیف رنگی، بُعدی احساسی، خاطره‌انگیز، و اشرافی وجود دارد. زمانی تصور بر این بود که این طیف از رنگ مربوط به زنان جوان قدیمی با مد آن دوره (موهای بنفش کم‌رنگ) است، اما امروز دیگر این‌طور نیست، بدلیل این‌که درحال‌حاضر پذیرش بالایی در صنایع مد برای هر گروه و جنسیت وجود دارد. به‌هرحال، هنوز یک آراستگی و ظرافت برای رنگ ارغوانی وجود دارد که آن‌ها با طعم‌ها و حس‌های شیرین، به‌ویژه بوی گل‌ها در ارتباط هستند. سایه‌های انگوری و شاتوتی نیز با شیرینی این میوه‌ها رابطه دارند.   

خنثی 

(کلاسیک، کیفیت، خاموش، برای زمان) 

غده هیپوفیز با دیدن رنگ قرمز، فعال می‌شود.

 

neutrals 

 

هرچند به‌عنوان رنگی آکروماتیک شناخته‌شده اما فقط از نظر لغوی این‌طور است.

تُن­های بدون رنگ بژ، خاکستری، و خاکستری مایل به قهوه‌ای هنوز از جنبه روان‌شناسی پیام‌های اعتمادآمیز را القا می‌کنند. رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای گاهی  با نام خاکستری بژ هم شناخته می‌شود، یعنی ترکیبی از خاکستری و بژ. رنگ‌های خنثی ممکن است به‌عنوان تک‌رنگ هم قلمداد شوند.

این تُن‌های خنثی با زمان، قدمت، دوام مقابل کهن، ساختمان‌ها و معابد شناخته می‌شوند. 

 

همانند سنگ‌های جبل الطارق، اهرام ثلاثه مصر، این رنگ‌ها نیز با گذشت زمان همیشه نو و کلاسیک به نظر می‌آیند. این کیفیت‌ها در محصولات یا محیط‌هایی که از رنگ‌های خنثی استفاده می‌کنند، به چشم می‌آیند. رنگ‌های خنثی باید زمانی مورد استفاده قرار گیرد که دوام، دائمی بودن، و قابلیت اطمینان کار از بیشترین اهمیت برخوردار است. خواه این مورد در فضاهای درونی، بسته‌بندی، و پوشاک باشد یا در محصولات دیگر.

این رنگ‌ها به‌عنوان رنگ‌های خنثی و رنگ‌هایی که اصطلاحاً تو ذوق نمی‌زنند، شناخته می‌شود. آن‌ها کالاها را تاریخ مصرف­دار نمی‌کنند بدلیل این‌که همیشه مد هستند. بااین‌حال، همیشه جزئیات بسیاری در خود دارند چون دارای پس‌زمینه­های متعددی هستند. این زیرتُن­ها می‌توانند دمای یک رنگ خنثی را به شکل آزادانه تغییر دهند و باعث تقلیل تأثیر روانی آن‌ها گردند. برای مثال، یک رنگ خاکستری گرم هرگز به اندازه‌ی یک خاکستری آرام جدی نیست. یا این‌که بژ خاکی گرم دوستانه‌تر از سفید آرام است.

خاکستری­های روشن تا متوسط در بین تمام رنگ‌های غیر ضروری­ترین­ها هستند. همواره برای کارهای مربوط به سطوح و نما رنگ‌های خنثی به دلیل بی‌اثر بودنشان توصیه می‌شوند. این  رنگ هیچ‌گاه با دیگر رنگ‌ها در رقابت نیست و به مثابه‌ی سپری میان رنگ‌های روشن برای کاهش شدت  درخشندگی آن‌ها توصیه شده‌اند.

هرچه خاکستری به سمت سیاه گرایش یابد، قدرت و شخصیتی بیشتر را از رنگ سیاه می‌گیرد. اما خاکستری­های زغالی به اندازه‌ی رنگ سیاه مطلق توانایی تهدید یا زورمندی ندارند. این‌ حالت را به‌ویژه در محیط‌های زندگی، پوشاک، یا بسته‌بندی می‌بینیم. خاکستری­های نقره‌ای می‌توانند  نگاهی آینده‌نگر و نوین داشته باشند زیرا بیانگر تصاویر نرم، صاف و نازک هستند.  

سفید 

(پاک، درخشان، و مقدس، سبک بال، پیشین) 

جای تعجبی ندارد اگر سفید پاکی و سادگی را تداعی  کند.

 

white

 

مهم است به یاد داشته باشیم که چشم آدمی رنگ سفید را به عنوان رنگ درخشان می‌بیند. به‌همین دلیل از آن برای ایجاد تضاد در نمادها، فروشگاه‌ها، بسته‌بندی، یا دیگر مصارفی که چشم را خیره می‌کند استفاده می‌شود. این رنگ محصولات را با حسی از شفافیت و تمیزی مزین می‌کند. این رنگ برای محصولات نوزادان، یا کالاهای مربوط به سلامت و بهداشت فردی دارای بهترین پیام است.

اگر سفید را به‌عنوان رنگ خاص و کاری در نظر بگیریم، به‌عنوان رنگی غایب خودنمایی خواهد کرد. و اگر به‌لحاظ نور به آن نگاه کنیم، نمایی از تمام رنگ‌هایی است که اسحاق نیوتن در آزمایش خود با منشور آن را کشف کرد و نشان داد که دارای تمام رنگ‌های موجود در چرخه رنگ است، درحالی‌که رنگ سیاه فاقد این خصوصیات است.

پوشاندن فضای داخلی با  رنگی متضاد یا متمایز از رنگ سفید خاص و گرم می‌تواند باعث به وجود آمدن حس قدرتی شود که عاری از هر گونه احساس گرم و مطبوع بودن است. سفید خالص نمادی از کمینه­گرایی است و مانند لوح سفیدی دربرابر دیگر رنگ‌هاست که ممکن است ایجاد تضاد کنند. سفید رنگی کاملاً متضاد سیاه است اما در چاپ ، بسته‌بندی، و طراحی محصولات می‌تواند حسی مانند یک اثر شکوهمند را داشته باشد مگر اینکه با یک گرافیک شیک آراسته شود و یا با کمی پرداخت با رنگ‌های دیگر خوشایندتر شود.

 رنگ‌های کرم مایل به سفید کمی دوستانه‌ترند، به ویژه هنگامی که بیشتر به بخش گرم‌تر تمایل دارد. سفیدهای کرمی حس خوش‌مزه و خوب برای اتاق‌های غذاخوری و بسته‌بندی غذاها ایجاد می‌کنند و سفید وانیلی نیز نور، ‌بو و مزه‌ها را  القا می‌کند.

سیاه 

(کلاسیک، نیرومند، زیبا، مقتدر، مبهم)

سیاه همواره در ذهن آدمی تأثیرگذار است و بیشتر با رمز و رازگونگی شب مرتبط است.

 

black

 

پس‌ از تاریکی و قدرت رنگ سیاه، نفوذ­ناپذیری آن در بسیاری از محصولات سطح بالا و مد روز دیده می‌شود. در دید مصرف‌کنندگان رنگ سیاه به‌عنوان حسی قدرتمند دارای حالت دراماتیک،گران، و چشم‌نواز جلوه می‌کند. این مسئله را می‌توان به مواقعی که مشتری پول بیشتری را پرداخت می‌کند، تعمیم داد.

در سال‌های اخیر، نگرش­ها به رنگ سیاه بیش‌از دیگر رنگ‌ها تغییر کرده‌است و نظرات منفی جای خود را به نظرات مثبت داده­اند. در برخی از فرهنگ‌ها، رنگ سیاه هنوز نمادی برای سوگواری است. بااین‌حال، این نگرش حزن­انگیز جای خود را به نگاهی مدرن داده است چون مردم دیگر این کالا را با لیموزین مشکی، کت­و­شلوار مجلسی، گرانیت براق، چرم‌های گران، و بسیاری از کالاهای گران‌قیمت دیگر می‌شناسند که این رنگ را دارای جاذبه خاصی می‌سازد.

سیاهی زیاد ممکن است شوم، نحس، و کشنده قلمداد شود. یک کت و شلوار سیاه با پیراهن سیاه ممکن است آدمی را کمی شبیه به اعضای مافیا بکند. همچنین یک محیط درونی تمام سیاه، حسی  شوم و بدون هیچ‌گونه احساسی راحتی را ایجاد خواهد کرد. آشکارا بسته‌بندی، نماد سازی، و تبلیغات هیچ‌گاه نباید کاملاً سیاه باشد چون پیام به‌درستی انتقال نخواهد یافت و شاید غیر موجه جلوه کند. اما سیاه در جایی‌که استفاده می‌شود بیانگر حسی از قدرت است. در کالاهای مصرفی، این اصل وجود دارد که اگر نیرو، پتانسیل، دوام، و وزن مد نظر باشد، سیاه باید بیشتر از سایر رنگ‌ها بکار رود حتی اگر این قابلیت و خاصیت را نداشته باشد. این مورد می‌تواند برای دستگاه‌ها یا تجهیزات یا هر محصولات دیگری که نیاز به نشان‌دادن مفهومی از  سختی و دوام باشد، بکار رود. اما به دلیل ارتباط این رنگ با  سنگینی، یک قایق یا هواپیماهای سیاه ایده خوبی نیست. اگر خیلی سنگین باشد ، ممکن است غرق شود یا سقوط کند. اما این مسئله سنگینی در  قبال خودروها، موتورها، یا چهار چرخ‌ها وجود ندارد بدلیل این‌که وزن در این محصولات که در زمین در حالت حرکتند مزیت خواهد بود.

رنگ سیاه در هر صورت تضاد شدیدی با سفید دارد، بنابراین از آن‌ها برای نشان‌دادن ازدواج متضاد­ها استفاده می‌شود. سیاه و سفید کلاسیک‌ترین و  نمادی­ترین ترکیب رنگی است که  توان شفافیت را به‌همراه نیرو و پاکی نشان می‌دهد.

فرایند انتخاب رنگ 

تعریف پیام: آرام‌بخش  است؟ شهوانی است یا روحانی؟ 

بیانگر طعم و عطر شیرین است یا پاکی، تازگی و نوع گروه؟ 

انتخاب رنگ برتر که ناقل پیام باشد.

انتخاب گزینه‌ها برای اینکه در بین مخاطبان درست‌ترین هدف را نشانه بگیرید.

رنگ‌های مشابه و رقیب را هم برای بررسی تشابهات امتحان کنید.

از راهنمای ترکیب رنگ زیر برای الگوی تبلیغاتی استفاده کنید.

راهنمای ترکیب رنگ

 برای ایجاد یک پیام آنی، ترکیبات رنگ باید شامل راهنمای رنگ‌های بصری باشد که واکنش‌های خاص را ایجاد می‌کند. این واکنش‌ها بهترین بیان برای مقاصد یا اهدافی است که از محصول یا خدمات مدنظر داریم. به‌عنوان یک قانون کلی، باید یک نظم طبقاتی برای رنگ برتر، رنگ وابسته، و رنگ تأکیدی وجود داشته باشد. مطالعات انجمن لغات بیانگر این است که رنگ‌های برتر در لیست آتی عموماً واکنش‌های زیر را در پی خواهند داشت. برای اکثر رنگ‌ها، بعد مثبت از ابعاد منفی آن‌ها متداول‌تر است. این واکنش‌ها برمبنای ارتباطات و ریشه‌های واکنش رنگی به‌عنوان بخش خانواده­ی رنگ‌ها شناخته می‌شوند که ما در تعریف و ایجاد تأثیرگذارترین ترکیب و حالات رنگی از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

 

ترکیب رنگ

 

 رنگ‌های برتر و واکنش‌های مربوط به آن‌ها

 قرمز روشن(Bright Red): هیجانی، انرژیک، شهوانی، گرم، پویا، محرک، مهیج، نمایشی، پرخاش‌جو، قدرتمند.

 صورتی روشن(Bright pink): هیجانی، شاد، گرم، دارای قدرت جلب توجه، انرژیک، جوان، با روح، جذاب، تجاری، وحشی.

 صورتی کم‌رنگ(Light Pink): رمانتیک، نرم، شیرین، لطیف، دل‌فریب، کودکانه، ظریف.

 صورتی خاکی(Dusty Pink): نرم، راحت، لطیف، مبهم.

 ارغوانی روشن(Mauve): نرم و مطیع، آرام، احساسی.

 شرابی(Burgundy): غنی برازنده، صاف، طعم‌دار، گران، بالغ.

 صورتی پررنگ(Fuchsia): روشن، هیجانی، جالب، گرم، پرانرژی، شهوانی.

 قرمز آجری(Brick Red): خاکی، قوی، گرم، نمادی از کشور.

 سفالی(Terractta): خاکی، گرم، سالم، نمادی از کشور، خوشامد گو.

 نارنجی(Orange): جالب، خیال بافانه، کودکانه، شاد، گداخته، حیاتی، غروب، فصل درو، گرم، آب میوه‌ای، تند، انرژی‌بخش دوستانه، بلند.

 هلویی(Peach): مغذی، نرم، تیره، خوش‌مزه، میوه‌ای، شیرین، جالب.

 زرد کم‌رنگ(Light Yellow): بشاش، شاد، نرم، جالب، گرم، شیرین.

 زرد روشن(Bright Yellow): روشنگر، طلوع آفتاب، بشاش، دوستانه، داغ، درخشان، انرژیک.

 زرد مایل به سبز(Greenish Yellow): لیمویی، ترش، میوه‌ای، اسیدی.  

زرد طلایی(Golden Yellow): پاییز، گل‌ها، محصول، غنی، آفتاب، گرم، گندم، راحت، آفتاب‌سوخته، کره‌ای.

کرم(Cream): نرم، غنی، گرم، خنثی، کلاسیک، لذیذ.

بژ(Beige): کلاسیک، ماسه‌ای، خاکی، خنثی، نرم، گرم، ملایم.

قهوه‌ای خاکی(Earth Brown): ریشه‌دار، سالم، سرپناه، مردانه، جنگلی، گرم، بادوام، ایمن، روستایی، نمادی از زمین، چرکی.

 رنگ قهوه‌ای یا شکلاتی(Coffee or Chocolate): غنی، لذیذ.

 ارغوانی مایل به قرمز(Red Purple): هیجانی، شهوانی، زرق‌وبرق، خلاق، یگانه.

 گوجه‌ای پررنگ(Deep Plum): گران، شاهانه، کلاسیک، قدرتمند، برازنده.

 ارغوانی مایل به آبی(Blue Purple): مرموز، معنوی، آینده‌نگر، فانتزی، متفکرانه.

 بنفش کم‌رنگ(Lavender): دل‌تنگی، ظریف، خوش‌بو، گل‌دار، خوش‌مزه.

 ارغوانی انگوری(Grape): پیچیده، شیرین، فریبا.

 ارکیده ای(Orchid): شهوانی، گل‌ها، روح‌بخش، استوایی.

 آبی روشن(Light Blue): آرام، ساکت، صلح‌آمیز، خنک، آب، پاکی.

 آبی آسمانی(Sky Blue): آرامش، خنک، بهشتی، ثابت، وفادار، درست، قابل‌اعتماد، شاد، راحت، آرام‌بخش.

 آبی مایل به خاکستری(Teal Blue): شاد، غنی، باکلاس، گران، ناب.

 آبی روشن(Bright Blue): الکتریک، انرژیک، پرطراوت، پرچم‌ها، پرتحرک، شاد، دراماتیک.

 آبی دریایی(Navy): معتبر، مقتدرانه، پایه‌ای، کلاسیک، محافظه‌کارانه، قوی، قابل‌اطمینان، سنّتی، یک‌شکل، خدمات، قابل‌اعتماد، مطمئن، مهارت، آرام، ساکت.

 فیروزه‌ای(Turquoise): اقیانوس، استوایی، جواهری.

 آبی آبکی(Aqua): خنک، تازه، مایع، اقیانوس، سرحال آور، بهبود بخش.

 سبز کم‌رنگ(Light Green): آرام، ساکت، خنثی، مسکن.

 سبز تیره(Drak Green): طبیعت، صداقت، سرحال آور، خنک، آرام‌بخش، ثابت، جنگل، ساکت، چوبی، سنّتی، پول.

 سبز زیتونی(Olive Green): ارتشی، مخفی، سفری، کلاسیک، یکنواخت.

 سبز روشن(Bright Green): تازگی، سبزه، ایرلندی، زنده، بهاری، شاخ‌وبرگ، بیرونی.

 سبز مایل به زرد روشن(Bright Yellow green): هنری، دقیق، بی‌باک، زرق‌وبرق، تجاری، قدمت، لاغر، تهوع‌آور.

 سبز لیمویی(Lime): ترش، اسیدی، تازگی، میوه‌ای، زنده.

 سفید خالص(Pure White): خالص، تمیز، استریل، بی‌گناه سکوت، سبک‌وزن، هوایی، روشن و براق.

 سیاه(Black): قدرت، برازنده، مرموز، سنگین، پایه، بی‌باک، کلاسیک، قوی، گران، جادویی، شبانگاهی، شکست‌ناپذیر، دارای شأن اجتماعی، معتدل.

 خاکستری زغالی(Charcoal Gray): حرفه‌ای، کلاسیک، گران، پیچیده، جامد، بادوام، بالغ.

 خاکستری خنثی(Neutral Gray): کلاسیک، خنک، معتدل، تجربی، بی‌زمان، کیفیت، ساکت، روحانی.

 خاکستری مایل به قهوه‌ای(Taupe): کلاسیک، خنثی، تجربی، بی‌زمان، کیفیت، پایه.

 نقره‌ای(Silver): کلاسیک، خنک، گران، پول، باارزش، آینده‌نگر.

 طلایی(Golden): گرم، وافر، گران، تابان، قیمتی، دارای شأن اجتماعی.

منبع: کتاب مفاهیم کاربردی رنگها